tirsdag 3. mai 2011

Kan Gud stole på deg?

Vi kan stole på Gud. Alltid, alle steder og til alle tider. Hans Ord står fast, Han kan ikke svikte eller gå fra Sitt Ord.
Det er godt å vite. Det gir trygghet i en utrygg og urolig verden. Det er ankeret jeg klynger meg til når livets stormer herjer som verst.
Men spørsmålet i dagens innlegg er: Kan Gud stole på deg?
Jeg kan nesten høre du spør: "Hvorfor er det så viktig? Klarer ikke Gud seg uten meg?"
Svaret på det er NEI, GUD KLARER SEG IKKE UTEN DEG!
Det betyr ikke at Gud dør hvis du svikter, for Gud dør aldri. Men det betyr at det du var tenkt å skulle utrette, ikke blir gjort, hvis Gud ikke kan stole på deg!
La meg komme med et par eksempler:
Moses er kjent av de fleste som leser i Bibelen. Han var kalt av Gud til å føre Israelsfolket ut av Egypt. Han følte seg liten i forhold til den store oppgaven, og ville til å begynne med ikke ta på seg det store ansvaret. Men etter litt diskusjon fram og tilbake med Gud, sa han seg villig. Og han fullførte oppdraget. Israelsfolket kom ut av Egypt, og til slutt inn i det lovede land. Gud kunne stole på Moses, og selv om han gjorde feil under reisen, fullførte han oppdraget han hadde fått av Gud.
Gud kunne også stole på Paulus. Han ble kalt til å forkynne evangeliet, og på tross av forfølgelser, fysiske og psykiske plager og vanskeligheter av mange slag, fullførte han oppdraget. Han var trofast mot det Gud hadde kalt ham til. Gud kunne stole på ham.
Det hadde vært mer behagelig både for Moses og Paulus å gi opp, trekke seg tilbake og overlate jobben til noen andre, men de gjorde ikke det. De møtte vanskelighetene sammen med Gud, og Gud ga dem styrke til å fullføre oppdraget Han hadde gitt dem.
Gud har også gitt deg og meg et oppdrag å fullføre. Sannsynligvis ikke så spektakulært og synlig som Mose og Paulus' oppdrag, men alle mennesker har fått et oppdrag eller en oppgave å utføre i livet. Hvor trofaste er vi mot vårt oppdrag? Kan Gud stole på oss?
Jeg ber om at du og jeg må være trofaste mot det kall vi har fått å fullføre og at ditt og mitt livsløp må avsluttes på en god og fruktbar måte. Da kan vi si med Paulus: "Jeg har stridd den gode strid, fullført løpet og bevart troen (2 Tim.4,7).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar