lørdag 21. mai 2011

Hva er synd?

Mange mennesker er opptatt av synd. For noen er "alt" synd. Å spise forskjellig mat er synd; å kle seg i enkelte klesplagg er synd; å danse er synd; lista fortsetter i det uendelige over hva folk mener er synd.
Det er viktig å holde seg unna synd, for synd fører til død; "... likesom synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden på grunn av synden, og døden slik trengte gjennom til alle mennesker, fordi de syndet alle" (Rom.5,12), men hva er egentlig synd? Jesus ga selv en klar beskrivelse av hva synd er. I Joh. 16,9 sier Han: "Synden er at de ikke tror på meg". Synd er å ikke tro på Jesus! Å "tro på Jesus" i denne sammenhengen betyr ikke bare at vi vet og erkjenner at Han har levd, at Han var en stor profet, at Han er Guds Sønn og at det som skjedde i påsken virkelig skjedde. Å tro på Jesus i denne sammenhengen betyr at jeg tar imot Jesus og det Han gjorde som om det var for meg personlig (for det var det). Å tro på Jesus på den personlige måten, fører til evig liv. Det er ikke noen annen eller noe annet som kan gi oss evig liv enn Jesus. I Joh. 3,14-17 står det veldig klart og tydelig:

"Og likesom Moses opphøyet slangen i ørkenen, slik skal Menneskesønnen bli opphøyet, for at hver den som tror på ham, skal ha evig liv. For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv. For Gud sendte ikke sin Sønn til verden for å dømme verden, men for at verden skulle bli frelst ved ham." (Min utheving).

Betyr det at når jeg tror på Jesus kan jeg gjøre alt det gale jeg vil? Nei, naturligvis ikke. Når jeg tror på og har tatt imot Jesus merker jeg at det er et nytt liv som spirer fram der inne i meg. Jeg merker når jeg gjør ting som bedrøver Jesus og jeg ønsker å leve så rett som mulig. Jeg ber Ham om hjelp, og Han hjelper meg skritt for skritt og dag for dag.
Synden er ikke å gjøre eller ikke gjøre forskjellige ting, synden er å ikke tro på Jesus!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar