lørdag 30. april 2011

Hjelp! Tankene mine tar livet av meg!

Har du noen gang følt at tankene dine driver deg fra skanse til skanse og du holder på å "bli gal" av tanker som raser rundt i hodet ditt?
Ikke fortvil, det er redning underveis. Akkurat som hvis du holder på å drukne, og noen sender en livbøye som du klamrer deg fast i til du kommer i sikkerhet, er Guds Ord som en livbøye som du kan klamre deg fast i når det stormer som verst i tankelivet ditt.
Bibelen har mye å si om tanker og tankelivet vårt. Her er noen få vers fra 2. Kor. 10:
"For selv om vi ferdes i kjødet, så fører vi ikke kamp etter kjødet. For våre stridsvåpen er ikke kjødelige, men i Gud er de mektige til å rive ned festningsverk; med disse kan vi rive ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg imot kunnskapen om Gud, og ta hver tanke til fange under lydigheten mot Kristus, og være ferdige til å straffe all ulydighet når lydigheten deres er oppfylt" (vv. 3-6).
La oss se på hvert enkelt ledd her.
  1. Vi ferdes i kjødet, dvs. vi lever våre fysiske liv i en fysisk verden.
  2. I denne verden finnes det kamper å kjempe
  3. Vi som er Guds barn kjemper ikke på kjødelig vis, dvs. etter fysiske regler. Hvorfor ikke?
  4. Fordi våre våpen ikke er fysiske (kjødelige), men de er fra Gud
  5. Disse våpnene fra Gud river ned tankebygninger
  6. Med disse våpnene fra Gud kan vi ta enhver tanke til fange. Hvordan?
  7. Under lydighet mot Kristus, dvs. ved å gjøre som Ordet sier, ved å bruke Guds Ord aktivt og gjøre som Gud sier.
Hva betyr dette for mitt tankeliv? Hva betyr dette i praksis når jeg ikke får sove fordi tankene på det som er vanskelig holder meg våken?
Det betyr at tankene våre er en del av oss, av vårt fysiske liv. Men Guds liv i oss er sterkere enn vårt fysiske liv, det er mer virkelig, om du vil. Og når jeg bruker Guds Ord aktivt imot de menneskelige tankene mine, er Guds Ord sterkere.
Eksempel: Du har nettopp fått vite at et nært familiemedlem er innlagt på sykehus med en alvorlig diagnose. Situasjonen er reell, sykdommen er alvorlig, og du blir redd. Hva gjør du? Du kan enten
  1. Grunne på situasjonen, se for deg det verste resultatet du kan tenke deg og begrave deg i negative tanker om situasjonen, eller
  2. Finne fram Bibelen, slå opp skriftsteder som omhandler den aktuelle situasjonen (i dette tilfellet skriftsteder om helbredelse), lese dem, lære dem utenat og fylle tankene dine med disse skriftstedene.
Vi må også være klar over at negative tankebygninger og festningsverk kommer fra Satan, og han gjør alt han kan for at vi skal tenke kun på det negative. Han kom for å myrde, stjele og ødelegge (Joh. 10,10), og det er fortsatt hans programerklæring. Og hans fremste våpen er å inngi oss med tanker som ikke er fra Gud. "Har Gud virkelig sagt...?" var hans første bedrag, og det er fremdeles ett av hans mest virkningsfulle våpen. "Har Gud virkelig sagt at det er legedom ved Jesu sår? Når du ser på alle syke mennesker rundt deg, skjønner du jo at det bare er tull. Det er bare noen ytterst få som får oppleve helbredelse, og det er helt sikkert ikke du!" Sånn inngir han oss med usanne tanker. Sannheten er at Ved Jesu sår har jeg legedom!!! Og dersom jeg holder fast på det i tankene mine, taler det ut høyt hvis det er anledning til det, og ikke slipper negative tanker til, vil Satan måtte vike. Guds Ord er alltid sterkere enn Satans ord, og det er opp til deg og meg hvem vi vil gi autoritet i våre liv.
Føler du at tankene dine nesten tar livet av deg i dag? Fyll deg med Guds tanker, la Guds freds-, helbredelses- og livstanker fylle deg. Stå den onde imot, og han skal fly fra deg! Han ikke bare kan kanskje fly fra deg, nei, han SKAL fly!
Gud har gode tanker, tanker til fred for deg og meg: "For Jeg vet hvilke tanker Jeg tenker om dere, sier Herren, tanker til fred og ikke til noe ondt. Jeg vil gi dere framtid og håp" (Jer.29,11).
Fyll deg med Guds tanker i dag, og kjenn hvordan Hans fred gjennomtrenger tankene dine.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar