mandag 4. april 2011

Jeg har et valg

Er du fornøyd med livet ditt? Lever du det livet du drømte om da du var ung, eller er du sur, misfornøyd og oppgitt over livet som ikke ble som du hadde tenkt deg?
Det er lett å skylde på andre når livet går litt på skeis. Kanskje du hadde en forelder eller annen autoritetsfigur som gjorde deg vondt; kanskje vennene dine ikke var av det beste slaget; eller kanskje du har en ektefelle som du ikke er fornøyd med?
Det er lett å grave seg ned i negative tanker om det som var, og som kunne vært. Men hjelper det? Nei, det hjelper ikke. I forrige innlegg snakket jeg om hvordan tankene våre gjør oss til den vi er. I dag skal vi se på hvordan de valg vi gjør bestemmer vår fremtid.
"Valg?", sier du kanskje. "Jeg hadde ikke noe valg! Andre bestemte over meg!"
"Been there, done it, seen that," vil jeg svare da. Jeg har vært gjennom veldig mange av de forklaringene, innvendingene og ikke minst bortforklaringene jeg kan komme med for å fraskrive meg ansvaret for det livet jeg har levd. Men uansett hvor ille fortiden har vært, så har vi en mulighet til å legge det bak oss, begynne på nytt og leve et rikt og fruktbart liv fra i dag av!
"Hvordan gjør vi det?", spør du kanskje. Svaret er: "Ved å ta riktige valg fra i dag av!"
Alle mennesker har muligheten til å ta valg. Vi velger ikke våre foreldre og søsken, men fra jeg er så stor at jeg forstår rett og galt, har jeg anledning til å velge. Er du ikke fornøyd med ektefellen din? Det var sannsynligvis ditt valg at du giftet deg med ham eller henne. Er du ikke fornøyd med jobben din? Hvem søkte på den? Du? Da tok du et valg.
Da Moses var (nesten) ferdig med å lede Israelsfolket ut av ørkenen, og han visste han skulle dø, sa han noen ord til folket, ord som er vel verd å merke seg.
"Se, jeg har i dag lagt fram for deg livet og det gode, og døden og det onde" (5 Mos.30,15). Og på samme måte som Moses la fram flere valg for Israelsfolket, legger Gud fram flere valg for oss. Det er opp til oss å velge hva vi vil følge, "livet, så vi kan leve, eller døden", for å bruke Mose ord:"Jeg tar i dag himmelen og jorden til vitne mot dere: Livet og døden har jeg lagt fram for deg, velsignelsen og forbannelsen. Velg da livet, så du kan få leve, du og din ætt!" (5 Mos.30,19, min utheving).
Velg da livet, ikke døden! Det var altså mulig å velge enten livet eller døden? Ja, det var det da, og det er det nå. Hver eneste dag står du og jeg overfor valg, noen små, tilsynelatende ubetydelige valg om hva vi skal ha på oss, hvor vi skal handle og hva vi skal ha til middag. Men også store og viktige valg, som hvor skal jeg bo, hva skal jeg arbeide med og hvem skal jeg gifte meg med? (Vi flytter og gifter oss ikke hver dag, men du skjønner hva jeg mener ...)
Hvorfor var det så viktig for Moses å legge fram for folket at de hadde et valg mellom liv og død? Fordi folkets valg hadde konsekvenser for resten av livet. Se hva vers 20 sier:
"Elsk Herren din Gud, hør på hans røst og hold fast ved ham! For dette er ditt liv, og da skal du nå en høy alder og få være i det land som Herren med ed har lovt å gi til dine fedre Abraham, Isak og Jakob" (5 Mos 30,19-20). Hvis folket valgte Gud (livet), skulle de få høy alder og leve i det lovede land.
På samme måte som Israelsfolkets valg hadde konsekvens for dem, har våre valg, dine og mine, konsekvenser for deg og meg.
På samme måte som det livet jeg lever i dag er et resultat av de tankene jeg tenkte i går (se forrige innlegg), er de valg jeg tar i dag avgjørende for mitt liv i morgen og resten av mitt liv.
Hvordan kan jeg ta riktige valg? Ved alltid å ha Gud og Hans Ord for øye og alltid be Ham om å vise deg sin fullkomne vei og vilje.
"Gud, hans vei er fullkommen. Herrens ord er rent. Han er et skjold for alle dem som setter sin lit til ham" (2 Sam.22,31). Gud vet hva som er best for deg og meg, og når vi søker Han og ber Han om å vise oss sin fullkomne vei for oss, gjør Han det.
Du har et valg i dag, valget er mellom livet og døden, det gode og det onde. Velg da livet!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar