fredag 1. april 2011

Tankene gir indikasjon på hvem jeg er

"Du blir hva du spiser" og "Si meg hvem du omgås (eller hva du leser), og jeg skal si deg hvem du er" er kjente uttrykk som har mye sant i seg. Men verken maten, vennene eller bøkene våre kan si så mye om oss som tankene våre. "For som han tenker i sin sjel, slik er han" står det i Ordspråkene 23,7. Tankene våre er den største indikatoren på hvem jeg er. Hva jeg tenker på, gjør meg til den jeg er. Vi kan også si det slik: Den jeg er i dag er et resultat av hva jeg tenkte på i går.
Er tankene viktige, eller er de bare som flyktige skydotter som går gjennom hodet og så forsvinner? For det første, tankene forsvinner ikke. De etterlater seg et spor eller "arr" om du vil. Og jo mer du tenker de samme tankene, jo større blir arret. Bibelen sier mye om tanker, svært mye, faktisk. Som f.eks. dette skriftstedet i 2. Korinterbrev 11,3:
"Men jeg frykter for at likesom slangen dåret Eva med sin list, slik skal også deres tanker bli fordervet og vendt bort fra den enkle og rene troskap mot Kristus."
Djevelen bruker tanker for å få oss bort fra troen på Jesus. Han dåret eller lurte Eva, og resultatet av hennes (og Adams) fall lever vi i enda. Lever du og jeg i resultatet av tanker som djevelen har dåret oss med? For min del kan jeg si: Ja, dessverre! Jeg har lenge levd i resultatet av mine dårlige tanker. Men det er slutt nå, jeg har gjort kort prosess med dårlige tanker, og det kan du også gjøre.
Men du vet at Jesus kom for å gjøre til intet djevelens gjerning, og det gjelder også hans gjerninger når det gjelder å fóre oss med fordervede tanker.
"Da nå barna har del i kjød og blod, fikk også han på samme vis del i det, for at han ved døden skulle gjøre til intet den som hadde dødens velde, det er djevelen"(Heb. 2,14, min utheving).
Jesus har vunnet over djevelen, og i den seieren ligger også min seier over tankene mine! Hvis det ikke var slik, hadde ikke Paulus sagt i 2. Kor. 10,4-5: "For våre våpen er ikke kjødelige, men de er mektige for Gud til å bryte ned festningsverker, idet vi river ned tankebygninger og enhver høyde som reiser seg mot kunnskapen om Gud, og tar enhver tanke til fange under lydigheten mot Kristus" (2 Kor 10,4-5, mine uthevinger).
Er det en tankebygning i hodet ditt, noe som surrer rundt og rundt og ikke vil gi slipp? Føler du at de onde og negative tankene er som et festningsverk i hodet ditt og ikke gir deg fred dag eller natt? Da har jeg gode nyheter til deg. Vi har våpen som er spesiallaget for å gå imot negative og onde tanker. Med disse våpnene river vi ned de onde tankebygningene og vi tar enhver dårlig tanke til fange.
Hvordan?
Se på den siste delen av vers 5: under lydigheten mot Kristus. Det er våpenet, det er hemmeligheten, og det er slutten på tanketorturen din.
Hva betyr "under lydigheten mot Kristus"? Tenk deg at du liker å gå på jakt, hjortejakt, for eksempel. Kan du skyte hjort når som helst og hvor som helst? Nei, det er regler for når og hvor du kan skyte. Du kan f.eks. ikke skyte hjort i juli måned, men du må vente til høsten, og du kan ikke skyte på andres eiendom hvis du ikke har spesiell tillatelse.
Når du går på hjortejakt, gjør du det under lydigheten mot jaktloven. Du følger de lover og regler som gjelder for hjortejakt.
Når vi skal ta tankene til fange og bli kvitt tankebygningene som djevelen har lurt inn i hodet vårt, må vi gjøre det under lydigheten mot Kristus og Hans Ord. I stedet for de negative tankene djevelen kommer med, har Jesus gitt oss en liste med gode tanker som vi kan erstatte de negative tankene med. "For øvrig, brødre: Alt som er sant, alt som er ære verd, alt som er rettferdig, alt som er rent, alt som er verd å elske, alt som folk taler vel om, alt som duger og er ros verd - gi akt på det! (Fil. 4,8).
Å gi akt på noe er å tenke på det. Ikke la de negative tankene surre rundt i hodet ditt uten motstand. Tenk på noe sant, ærefullt, rettferdig, rent, elskverdig og rosverdig i stedet. Jakob 4,7 sier:  "Vær derfor Gud undergitt! Men stå djevelen imot, så skal han fly fra dere".
Å tenke Guds gode tanker kommer ikke av seg selv, og det er en kamp før du kommer inn i det, men ingen seier blir vunnet hvis det ikke er noen kamp. Jo mer kamp, jo større seier! Og husk: Du er ikke alene. Du har Jesus på din side, og Han er Seierherren!
Er du ikke fornøyd med den du er i dag? Begynn å tenke Jesu tanker, og opplev at du blir en bedre utgave av deg selv i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar