fredag 10. juni 2011

Han er min sang og min glede!

Overskriften i dag er første strofe i koret på en velkjent sang. Han (Jesus) er min sang og min glede! Mange synger denne sangen og synes den er fin. Men tenk over det - ER Jesus din sang og din glede? Eller er det andre ting i livet som er kjærere for deg enn Han? Og hvorfor er Jesus min sang og min glede? Hvorfor skal Jesus være den som fyller meg med glede?
Kanskje skriftstedet under kan gi svar?
Min sjel skal glede seg i Herren, fryde seg i hans frelse. (Salme 35,9). Hva er det som er årsaken til gleden her? Det er HANS FRELSE. Han har frelst meg! Det er grunn til glede. Hvis vi kunne se hva Han har frelst oss fra og hva Han har frelst oss til, ville vi vanskelig kunne holde på den gleden vi ville kjent.
Men det er flere ting som kan gi meg glede:
Dine forskrifter er min lyst og glede, jeg glemmer ikke ditt ord. (Salme 119,16).
Forfatteren av salme 119 sier at Guds Ord er Hans årsak til glede. Spørsmålet er om jeg blir fylt av glede når jeg leser Guds Ord.
Jesus snakket mye om glede. Han ville at Hans etterfølgere skulle være fylt av glede. Se bare her i Johannes 15,11:
Dette har jeg talt til dere for at min glede kan være i dere, og deres glede bli fullkommen. Her sier Jesus ikke bare at Hans etterfølgere skal være glade, men at vår glede skal være fullkommen. Fullkommen glede - hva er det?
Engelske bibler bruker uttrykkene "complete" og "full". "Complete" er forklart som "make (sth) whole or perfect" "Full" er forklart som "holding or containing as much or as many as possible; completely filled. (Oxford Advanced Learner's Dictionary).
Jeg liker spesielt godt hvordan The Amplified Bible sier det: "I have told you these things, that My joy and delight may be in you, and that your joy and gladness may be of full measure and complete and overflowing."
Hvis Hans glede er tilstede i fullt mål, er fullkommen og flyter over, hva er det da plass til av andre ting? Ingen ting!
Og da kan jeg med sangforfatteren si: Han er min sang og min glede!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar