søndag 29. november 2009

Tro - kunnskap - forkynnelse

Det er mange som sier at de ikke KAN tro. De får det ikke til, sier de. Og med det rettferdiggjør de seg selv på en måte og fraskriver seg ansvaret for å tro. Men i Hebreerne 11,6 står det at "...uten tro er det umulig å tekkes Gud (være til behag for Gud). Vil Gud be oss ha tro for å være ham til behag, uten at det er mulig for oss å oppnå det? Nei, da ville Gud være urettferdig, og det er han ikke. Hvis Gud sa: "Dere må ha tro for at jeg skal bli fornøyd, men det er så vanskelig å tro at ingen av dere, eller bare noen få, klarer det," ville han ikke være til å stole på. Men vi vet at han ER til å stole på og han ER rettferdig.
Hvorfor er det da tilsynelatende så vanskelig å tro? Jesus sa at om vi har tro som et sennepsfrø, kan vi si til dette fjellet: Flytt deg herfra og dit! Og det skal flytte seg. Og ingen ting skal være umulig for dere. (Matteus 17,20). Men i steden for å gå veien som fører til tro, ser vi på vanskelighetene i livet vårt og tenker at det fjellet er for stort til at min tro kan flytte det.
Vi trenger å tenke nytt! Vi trenger å tenke Jesus-tanker og ikke ego-tanker. Vi må "study to show ourselves approved" som det heter på engelsk i 2. Tim 2,15. På norsk: "Legg vinn på å kunne framstille deg for Gud som en som holder prøve ..."
Hvordan holder vi prøve for Gud? Ved å tro. Det er troen som viser vårt ståsted som kristne. Det er troen som gjør om vi seirer eller feiler. Det er ved å tro at vi overvinner kjempene i våre liv.
Men hvordan kommer troen? Vel, den kommer ikke ved at vi sutrer og klager over hvor vondt eller dårlig vi har det. Den kommer ikke ved at vi tenker på at vi skulle ha mer tro. Den kommer heller ikke ved at vi forteller oss selv hvor vanskelig det er å tro.
Troen kommer ved forkynnelsen av Guds ord (Rom. 10,17). Vi får ikke tro av å lese romaner eller se på såpeopera på TV, men vi får tro ved å lese Guds ord og å lese og høre bibelsk riktig utleggelse av ordet.
Ved å lese og høre Guds ord, får vi kunnskap, og kunnskapen er grunnlaget for tro. Hvordan kan jeg tro noe jeg ikke vet om? Hvis noen setter inn 1000 kroner på bankkontoen min, nyter jeg ikke godt av det før jeg vet om det. Hvis Gud har tilveiebrakt helbredelse for meg, nyter jeg ikke godt av det før jeg vet at den finnes. I 2. Peter 2,20 står det: "For dersom noen ved kunnskap om vår Herre og frelser Jesus Kristus har unnflydd verdens urenhet ..." (min utheving). Det er ved å ha kunnskap om en ting at den tingen kan bli virkelig for meg. Hvis en venn sier til meg at han eller hun har satt inn 1000 kroner på bankkontoen min, kan jeg ikke bruke pengene bare fordi han eller hun sa det. Hvis jeg aldri går og sjekker, men tenker at det er nok ikke sant, blir pengene stående der uten at jeg nyter godt av dem. På samme måte med Guds ord. Gud har sagt så mange herlige ting i sitt ord, men hvis jeg ikke vet hva som står der, eller hvis jeg ikke bryr meg om å ta dem til meg, gjør ikke ordet meg noe godt. Det utfører ikke det Gud sendte det til å utføre. Og jeg går glipp av mange velsignelser.
I dag vil jeg utfordre deg til å lese i Guds ord, finne et løfte som gjelder deg, og holde fast på det. Tenk på det, ikke bare der og da, men gjennom dagen og dagene som kommer. La Guds ord få plass i ditt sinn, så vil det få plass i ditt hjerte, og du får tro.
Å tro er så lett at ikke engang en dåre kan gå vill. Det er djevelen som har fortalt oss at det er vanskelig å tro, men han er en slagen og overvunnet fiende. Ordet er levende og virkekraftig og utretter det det sier. Ta det til deg, og se troen vokse i ditt liv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar