fredag 1. februar 2013

Hva gjør jeg med den?

Jeg har nettopp hatt fødselsdag, og på dagen min passet jeg barnebarnet mitt på 2 1/2 år. Jeg passer henne fast en dag i uken, og i år falt passedagen min på fødselsdagen min. Da jeg kom hjem til henne tidlig på morgenen, var hun sååååå spent på at jeg skulle åpne gavene som sto pent oppstilt på kjøkkenbordet. Hun kunne nesten ikke vente til jeg hadde satt meg. Tre gaver! Det var stor stas for henne for hver gang jeg åpnet en pakke, og det var en glede for meg å se hvor spent hun var. Og naturligvis var det gøy å få pakker!
I etterkant tenker jeg på den situasjonen med glede, og jeg tror Gud viste meg hvordan Han gleder seg over å gi oss Sine gaver. Han gleder seg når vi åpner opp gavene Han har gitt oss, og Han gleder seg når vi bruker gavene vi har fått.
Jeg fikk nyttige "gadgets" til kjøkkenet på min bursdag + en cupcake som var fint dekorert, og som Agathe og jeg delte. Vi koste oss og jeg ser tilbake med glede på stunden vi hadde sammen.
Kaken er spist opp, men hva med "gadgeten"? Det ville vært dumt om jeg hadde lagt den i skapet og aldri tatt den fram igjen. "Gadgets" er til for å brukes. Og i dag brukte jeg den.
Guds gaver til oss er mange, først og fremst Hans Sønn, Jesus Kristus. Gud ønsker at vi skal "bruke" Jesus, og Jesus selv fortalte oss hvordan vi skal bruke Ham:
Og disse tegn skal følge dem som tror: I mitt navn skal de drive ut onde ånder. De skal tale med tunger. De skal ta slanger i hendene, og om de drikker dødelig gift, skal det ikke skade dem. På syke skal de legge sine hender, og de skal bli helbredet (Mark 16,17-18, min utheving).
Gud har gitt oss Jesu navn som et verktøy for å overvinne den og det onde. Bruker vi det? Eller legger vi Jesu navn "i skapet" som en "gadget" vi ikke har bruk for eller ikke vet hvordan vi skal bruke?
Gud har også gitt oss andre gaver. Vi kan lese om disse bl.a. i 1. Kor. 12,1 og utover: Når det gjelder de åndelige gaver, brødre, vil jeg ikke at dere skal være uvitende (1 Kor 12,1).
Nysgjerrig? Slå opp i bibelen din og se hvilke gaver Gud har gitt deg. Akkurat som barnebarnet mitt var spent på å se min reaksjon når jeg åpnet gavene, er Gud spent på om vi vil bruke Hans gaver. Ikke skuff Ham, men finn ut hvilke gaver Gud har gitt deg, og begynn å bruke dem. Det vil gagne både deg, dine medmennesker og Guds rike.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar