lørdag 17. september 2011

Hvorfor er du forferdet?

Frykt, angst og engstelse er på god vei til å bli folkesykdom nr 1 i Norge. Mange mennesker er redde for naturkatastrofer, sykdommer, ulykker, krig, hungersnød, fattigdom, osv, osv, uten at det er synlige årsaker til at de skal bli rammet av noe av dette. Men ved å høre på nyheter, lese aviser og ukeblader og høre på venner og familie, blir de skremt og begynner å se for seg bilder av seg selv midt i de verst tenkelige situasjonene.
Den som ikke er frelst, har en naturlig grunn til å være engstelig. Denne verden som vi kjenner den idag, er på vei til undergang, og det blir vanskeligere og vanskeligere å leve. Det som skjer rundt oss er ille, men verre er det som Jesus beskriver i Matteus 24,12: "Og fordi lovløsheten tar overhånd, skal kjærligheten bli kald hos de fleste" (Matteus 24,12). Det betyr at menneskene skal bli mer likegyldig overfor sin neste, det blir vanskelig å finne nestekjærlighet og godhet.

Men midt i denne utrygge og kalde verden, sier Jesus: "Fred være med dere. Frykt ikke, jeg har overvunnet verden!" (Se Johannes 16,33).
Disiplene til Jesus var ikke bedre enn oss. De var mennesker med samme tilbøyelighet til å frykte som vi har. Og etter at Jesus var tatt fra dem (etter korsfestelsen), tenker jeg de var både redde og fortvilet. Men Jesus er alltid der for å trøste de fortvilte og redde. Se bare hva Lukas skriver:

"Mens de talte om dette, stod han selv midt iblant dem og sa til dem: Fred være med dere! Men de ble forferdet og fylt av frykt, og trodde det var en ånd de så. Han sa til dem: Hvorfor er dere forferdet? Hvorfor stiger tvilende tanker opp i deres hjerter? Se mine hender og mine føtter, at det er meg selv! Rør ved meg og se! For en ånd har ikke kjøtt og ben, slik dere ser at jeg har. Og da han hadde sagt dette, viste han dem sine hender og sine føtter. Men da de ennå ikke trodde for glede, og undret seg, sa han til dem: Har dere noe å spise her? De gav ham da et stykke stekt fisk og noe av en honningkake. Og han tok det og spiste det mens de så på. Så sa han til dem: Dette er mine ord, som jeg talte til dere mens jeg ennå var hos dere, at alt det måtte oppfylles som er skrevet om meg i Mose lov og profetene og salmene"(Lukas 24,36-44, min utheving).
Disiplene var alene og redde, og midt i frykten deres kom Jesus med trøst og oppmuntring. Først trodde de ikke på Ham at det var Han, de trodde det var et spøkelse. Men Jesus ga seg ikke. Han viste dem flere bevis på at det var Han og ikke et spøkelse.
Jesus er den samme idag som Han var da, og Han vil være den samme i morgen. Det er en god trøst for deg som er redd, det er grunn til å ikke være forferdet, men sette din lit til Ham som har ALL MAKT I HIMMEL OG PÅ JORD! All makt betyr ALL makt. Og hvis Han har ALL makt, er det ikke noe som kan overvinne deg dersom du holder deg til Ham. Frykten din kan være reell, men hvis du setter din lit til Jesus, stoler på Ham og tar din tilflukt i Ham og Hans Ord, er det ingen makt i hele verden som kan vippe deg av pinnen eller gjøre deg vondt.
"Sett din vei i Herrens hånd og stol på ham! Han skal gjøre det" (Salme 37,5).
Din jobb er å sette din lit til Herren, Hans jobb er å beskytte deg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar