søndag 25. september 2011

Hvilket rike tilhører du?

Jeg er norsk statsborger. Jeg tilhører Norge, har alle rettigheter og plikter som alle andre norske statsborgere. Det gir meg mange privilegier i forhold til mennesker i andre land; men det gir meg også plikter.
Som kristen er jeg også borger av et annet rike, nemlig det himmelske. Jesus sa: "Frykt ikke, du lille flokk, for det behaget deres Far å gi dere riket" (Lukas 12,32).
Som kristne er vi gitt Guds rike. Hva betyr det i forhold til rettigheter og plikter? Betyr det noe i mitt hverdagsliv at jeg er borger av himmelen?
La oss se på noe av det som forventes av meg som en himmelborger.

Plikter:
Den første og største "plikten" vi har som kristne, er å elske. Jesus sa:
"Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, og av hele din sjel, og av all din forstand" (Matteus 22,37)
"Men et annet er like stort: Du skal elske din neste som deg selv" (Matteus 22,39)

Elske Gud av hele vårt hjerte, sjel og forstand, og vår neste som oss selv. Det er i utgangspunktet en umulig oppgave i oss selv, det er kun mulig hvis vi lar Jesus vinne skikkelse i oss. "Mine barn, som jeg atter føder med smerte, inntil Kristus vinner skikkelse i eder!" (Galaterne 4,19).
Å "vinne skikkelse i noen" betyr å bli formet som den vi skal etterlikne. At Kristus vinner skikkelse i oss, betyr at vi blir formet som Jesus, vi slipper Ham til og lar Ham forme oss. Først da kan vi elske som Gud elsker.
Dersom vi oppfyller kjærlighetsbudet, er alle plikter vi har som himmelborgere oppfylt. For hvis jeg elsker min neste, vil jeg ham eller henne bare vel og gjør godt mot dem, på samme måte som jeg gjør godt mot meg selv. Og dersom jeg elsker Gud av hele mitt hjerte, gjør jeg det som er Ham til behag, for jeg vil ikke såre og skuffe Ham.

Rettigheter:
Som himmelborger har jeg også rettigheter. Jeg har rett til evig liv!
"Og disse skal gå bort til evig pine, men de rettferdige til evig liv. (Matteus 25,46).
Men jeg har også rettigheter her i denne verden. "... som ikke skal få det mangedobbelt igjen her i tiden, og i den kommende verden evig liv. (Lukas 18,30). Gud er en rettferdig Herre. Den som gir sitt liv til Ham, og ofrer sitt liv som Peter snakker om i dette skriftstedet, får mangedobbelt igjen her i tiden. "Her i tiden", det er her og nå, mens vi lever som mennesker i denne verden. Mange kristne ser ut til å tenke at det er i himmelen vi skal få alt Gud har lovet oss. Men det er mange løfter i Bibelen som viser oss at vi får mye her og nå. "For kroppslig øving er nyttig til lite, men gudsfrykt er nyttig til alt. Den har løfte både for dette liv og for det som kommer" (1 Timoteus 4,8). Ser du det? Gudsfrykt er nyttig for dette livet. Det er min rettighet som borger av himmelen at jeg kan regne med Guds løfter her og nå. Finn det skriftstedet/de skriftstedene som omhandler din situasjon, grip tak i det, og forvent at du får se det skje her og nå!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar