søndag 3. juli 2011

Hvordan irettesetter Gud?

I dag vil jeg ta for meg et område hvor det er stor forvirring blant Guds folk. Spørsmålet er: Hvordan irettesetter Gud? I amerikansk forsikringspolitikk snakkes det om "Acts of God" når det skjer en naturkatastrofe, og den samme oppfatningen er det mange som har. "Gud straffet meg ved at jeg kom ut for denne ulykken", eller "Gud ville lære meg noe, derfor sendte Han denne sykdommen", osv, osv. Du har sikkert hørt, og kanskje brukt de samme argumentene og liknende selv?
Ulykker skjer. Naturkatastrofer hender. Sykdom og død er en realitet. Verden ligger i det onde, og onde ting skjer. Men når det onde møter oss, er det Gud som sender det onde, og er det Gud som sender det onde for å lære oss noe, for å irettesette oss?
Ifølge Bibelen er svaret NEI! Gud irettesetter ikke sine barn gjennom naturkatastrofer, ulykker, sykdom og død. Han irettesetter og underviser oss gjennom ORDET!
La oss se på et skriftsted som viser det veldig tydelig: "Hele Skriften er innåndet av Gud og nyttig til lærdom, til overbevisning, til rettledning, til opptuktelse i rettferdighet, for at Guds menneske kan være fullkomment, satt i stand til all god gjerning" (2 Tim 3,16-17). Her står det at Skriften er nyttig til lærdom, overbevisning, rettledning og opptuktelse i rettferdighet (irettesettelse). Hvorfor? For at vi som er frelst kan være fullkomne, satt i stand til all god gjerning. Det står ikke at jordskjelv, tsunamier, kreft og for tidlig død er nyttig til lærdom, men Skriften er nyttig til lærdom.
Har jeg noe annet eksempel fra Bibelen på det? Ja, la oss se i 2. Kor. 7 hvor Paulus irettesetter "... den Guds menighet som er i Korint, sammen med alle de hellige i hele Akaia" (2 Kor. 1,1). Tidligere hadde Paulus skrevet brev til menigheten angående en situasjon som var oppstått, og han ville irettesette, veilede og hjelpe menigheten til å komme ut av denne situasjonen. Hvis det var slik at Gud sendte ulykker, sykdom og naturkatastrofer for å irettesette sitt folk, ville Paulus ha bedt Ham om det. Men Paulus gjorde ikke det, han sendte et brev. Vi leser om det i 2. Kor. 7,8-9: "For selv om jeg gjorde dere sorg med brevet mitt, så angrer jeg det ikke, enda jeg nok før har angret på det. Jeg ser jo at brevet gjorde dere sorgfulle, om enn bare for en tid. Men jeg gleder meg nå, ikke over at dere fikk sorg, men fordi dere ble bedrøvet til omvendelse. For den sorg som kom over dere, var av Gud, for at dere ikke skulle lide noen skade på grunn av oss".
Brevet han sendte, førte til omvendelse. De irettesettende ordene som kom i brevet, førte til at menigheten innså sine feil, angret seg og begynte å leve på en annen måte.
Det samme gjør Guds Ord med oss i dag. Det er ORDET FRA GUD som irettesetter og fører til omvendelse.
Neste gang du hører noen si at Gud sender ulykke, katastrofe, sykdom eller død for å lære deg eller andre noe, ikke ta imot det! Gud er en GOD Gud. Han sender ikke onde ting i vår vei. Han irettesetter oss ikke gjennom onde hendelser, men gjennom Sitt Ord!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar