mandag 8. februar 2010

Hvordan bli salig?

"Den som akter på ordet, skal finne lykke. Og den som setter sin lit til Herren, er salig." (Ordspr. 16,20)
I dag stopper jeg opp ved ordet SALIG. Salig - hva er det?
I The Amplified Bible står det: "He who deals wisely and heeds (God's) word and counsel shall find good, and whoever leans on, trusts in, and is confident in the Lord - happy, blessed and fortunate is he." (Min utheving). Her er "salig" beskrevet som "lykkelig, velsignet og heldig". Hvem ønsker ikke å være lykkelig, velsignet og heldig? Alle!
Men spørsmålet er hvordan jeg blir salig. Hvordan kommer jeg inn i denne gode tilstand? Som alltid gir bibelen direkte og klart svar på spørsmålet: Ved å sette sin lit til Herren! Å sette sin lit til betyr å stole på, regne med og anse som sikkert. Og når jeg setter Guds ord foran alt annet, når jeg regner Guds ord som det viktigste og riktigste for meg, da sier Gud at jeg er salig. Men jeg må ikke gjøre som personen i Jakobs brev, som tviler. "Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet, som drives og kastes av vinden. Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, slik en tvesinnet mann, ustø på alle sine veien." (Jakob 1,6-8).
Mange kristne har problemer med å forstå og akseptere dette som Jakob skriver her. De tenker at det som står her er å fordømme dem dersom de ikke "kan" tro. Men det er ikke det Jakob ønsker å få fram. Jeg tenker at det Jakob sier er en oppmuntring til meg om å gå videre i tro. Kanskje jeg ikke har oppnådd det jeg ber om enda, kanskje jeg føler at jeg ikke kommer videre. Da er det godt at Gud ikke lar meg være der i min skrøpelige situasjon, men hjelper meg å komme videre. Hvis jeg avskriver Gud i situasjoner hvor jeg enda ikke har sett synlige resultater på min bønn og min tro, gir dette skriftstedet meg oppmuntring til å gå dypere inn i ordet og søke Gud enda mer. Og hvordan kommer troen? Den kommer av å høre (og lese) Guds ord. (Rom 10,17). Og da er vi tilbake til utgangspunktet: Hvis jeg akter på ordet, skal jeg finne lykke. Hvis jeg setter min lit til Herren, er jeg salig.
Og dersom jeg synes at dette er vanskelig, kan jeg si som faren som ønsket at Jesus skulle helbrede sønnen hans: Herre, jeg tror, hjelp min vantro! Og Jesus vil mer enn gjerne hjelpe oss, men det skjer gjennom ORDET, aldri utenom det.
Og dersom jeg setter min lit til, stoler på, regner med og anser Guds ord som sikkert, er jeg lykkelig, velsignet og heldig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar